top of page

חתונה וכתובה רפורמית

עודכן: 12 במאי 2020

טקס הנישואין הרפורמי מושתת על הטקס המסורתי המוכר לכולנו, אך הוכנסו בו שינויים המבטיחים שיהיה משמעותי ומתאים ליהודים ישראליים בני ימנו. אז במה דומה הטקס הרפורמי לאחיו האורתודוכסי, ובמה הוא שונה ממנו? ראיון עם הרבה תמר דבדבני ועם הרב מאיר אזרי, רב קהילת בית דניאל, המלווים זוגות לקראת חתונתם ומשיאים אותם בטקס רפורמי.


"חתונה רפורמית היא חתונה דתית לכל דבר", מסבירה הרבה תמר דבדבני. "היא מבוססת על הטקס המסורתי, אך מדגישה אלמנטים יהודיים מתקדמים כמו שוויוניות והדדיות – אלמנטים שמדברים היום לזוגות צעירים רבים שרוצים לבוא בברית הנישואין. על – פי התנועה הרפורמית, ערכים של שוויוניות והדדיות הם ערכים חשובים ומהותיים בחיים, ואין סיבה שהם לא יבואו לידי ביטוי גם בטקס הנישואין". "לזוגות רבים קשה היום עם האמירות של הרבנות האורתודוכסית, המבוססת בחלקן על הפחדות ואמירות המתאימות יותר לימי- הביניים מאשר להיום", מוסיף הרב מאיר אזורי. "כאשר רבנית מדריכה בחורה שעומדת להינשא ומדברת איתה על יחסים בין בני- זוג המסתכמים בנידה של שבועיים, או בכך שאם אותה בחורה לא תטבול במקווה ילדיה יצאו עם מומים, עבור צעירים חילוניים אין לאמירות הללו כל משמעות. אלו גם אמירות חסרות כל ביסוס, שרק מרחיקות את הצעירים מהיהדות. התנועה הרפורמית מייצגת עולם שונה, מודרני ועדכני, שמתאים את היהדות לחיים המודרניים על כל המשתמע מכך".



ההבדלים העיקריים בין טקסי הנישואין:



קידושין

"בראש ובראשונה צריך להבין שהטקס הרפורמי שוויוני הרבה יותר מאשר הטקס המסורתית אומר הרב אזרי. "בחתונה הרפורמית", מרחיבה הרבה דבדבני, "הקידושין הם קידושין הדדיים, שבהם החתן מקדש את כלתו והכלה מקדשת את חתנה באותה מידה, כי מי ששואף לחיים שוויוניים בין בני זוג חייב להתחיל אותם בטקס נישואין שוויוני. אני נפגשת עם זוגות לפני החתונה לפחות פעמיים, ומכינה איתם את הטקס לפרטיו. במהלך פגישות אלו אני דואגת להסביר ולפרש יחד איתם את מילותיו ומשמעויותיו של טקס המסורתי. על הבסיס הזה בני הזוג בדרך כלל מוסיפים טקסטים משלהם, הכוללים גם הקדשות אישיות זה לזה".


"רוב הזוגות נישאים בטקס רפורמי בחרו בו לאחר שראו טקס נישואין רפורמי, הוקסמו ממנו וממהלכו ובחרו ליצור להם טקס שוויוני ואישי. אנחנו חיים בישראל, במדינה דוברת עברית, ואין סיבה שטקס מהותי כמו טקס הנישואין לא יתנהל בשפה הזו. הטקס הרפורמי הוא הטקס הישראלי האמיתי. הוא משלב את המסורת, כבסיס, עם אלמנטים המבטאים ישראליות. לקרוא שיר של משורר ישראלי בטקס זה ביטוי לתרבות שלנו. זו ישראליות אמיתית, ואי- אפשר להתעלם מכור ההיתוך ומהשינויים שחלו ביהדות במשך אלפי שנים".


כתובה

"גם הכתובה הרפורמית שונה מן הכתובה המסורתית", ממשיכה דבדבני לחדד את ההבדלים, "הכתובה המסורתית היא למעשה שטר קניין של הכלה, המבטיח לה זכויות כלכליות עם מות בעלה, כי על פי הטקס המסורתי הכלה למעשה מידי אביה לידי בעלה. בעידן המודרני, הדוגל בשוויוניות בין בני הזוג, ההתיחסות לכלה כקניין איה קבילה עוד. לכן הכתובה שלנו, כמו בטקס כולו, שוויונית בהרבה ומיועדת לניסוחים הדדיים, לדברים שבני הזוג רוצים לומר על חייהם המשותפים. בכתובה הם יכולים לומר על אילו ערכים הנישואים שלהם מושתתים – חברות ואחווה, למשל – ולומר כיצד הם רוצים שביתם העתידי ייראה. "להבדיל מין הכתובה המסורתית", היא ממשיכה,"אשר תכניה אינם עדכניים, אינם מתאימים לחיים המודרניים שלנו, הכתובה הרפורמית מדברת הרבה יותר לבני הזוג של היום. כמו כן, ניסוח הכתובה על ידי בני הזוג מעמיד אותם בפני שאלות עמוקות יותר, ומחייב אותם לבצע הגדרה אמיתית של יחסיהם – זאת להבדיל מהכתובה המסורתית , שבה הכל כתוב ואינו ניתן לשינוי או להגדרה מחדש. נוסף לכתובה השויונית אנחנו ממליצים לבני הזוג לעשות גם הסכם קדם נישואין (הסכם ממון). זו בעצם החלופה המודרנית לשטר הקניין של האישה, והוא יכול גם להקל על בעיות עתידיות, אם יצוצו". "אנחנו במקום לדבר על קניין, מדברים על אהבה", מוסיף הרב אזרי. "אי אפשר להתעלם מכך שהעולם השתנה באלפיים השנים האחרונות. מבנה החברה השתנה והיחס לאישה השתנה. היהדות כדת שידעה להתאים את עצמה לעולם, צריכה להתאים את עצמה גם לעידן המודרני, ולעשות זאת גם בתכנים העולים דרך טקס חשוב כמו טקס הנישואין. מה יוכל להיות רציני ומהותי בשטר כתובה בשפה הארמית? האם ישנה משמעות אמיתית למלים שמו 'בתולה מהוללה' כאשר בני הזוג מתחתנים לאחר חמש שנות חיים משותפים?"




0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page